Stap voor stap naar een nieuw instroomproces: de patiënt sneller op de juiste plek

In een eerder gepubliceerd interview met Yvonne Barendregt, afdelingsmanager binnen de afdeling Poliklinieken & Prezens, stond dat GGZ InGeest de instroom naar zorg gaat verbeteren. Ze hebben de expertise van de GGZ-teams gebundeld en nodigen patiënten direct uit voor een bredere intake. Zo komen patiënten sneller op de juiste plek in zorg. Dat komt zowel de patiënt, als de huisarts en de eigen professionals ten goede!

Het afgelopen jaar hebben ze het gewenste instroomproces uitgedacht en uitgewerkt. Nu is het tijd voor de stapsgewijze invoering. Wat gaat de patiënt daarvan merken?

Betere digitale ondersteuning en beschikbaarheid van informatie

Daarom heeft GGZinGeest het aanbod in Zorgdomein geactualiseerd. Je vindt daar het volledig behandelaanbod met de bijbehorende inclusiecriteria. Met een zorgvuldige inschatting van de DSM-classificatie help je jouw patiënt aan de snelste route naar de juiste behandeling.

Gebruik je geen Zorgdomein om jouw patiënt te verwijzen? Maak dan gebruik van het online verwijsformulier op de GGZinGeest website. Als je deze invult, wordt de verwijzing, net als die vanuit Zorgdomein, gedigitaliseerd verwerkt. Jouw patiënt wordt dan zo snel mogelijk naar de juiste plek voor een aanmeldgesprek toegeleidt.

Als de wachttijden voor een eerste gesprek (te) lang zijn, wordt de patiënt hierover geautomatiseerd geïnformeerd en geadviseerd over alternatieven.

De patiënt vult voorafgaand aan het aanmeldgesprek een vragenformulier in. Hierin wordt gevraagd naar de hulpbehoefte maar ook naar aspecten vanuit het sociaal domein. Zo krijgen ze al voor het aanmeldgesprek een goed beeld van wat er speelt. En kunnen ze in het aanmeldgesprek gericht verdiepende vragen stellen om sneller te komen tot een passende diagnose en een bijbehorend behandelvoorstel.

Patiënten worden sneller uitgenodigd voor een eerste gesprek

De inhoudelijke triage op papier komt te vervallen. Patieenten worden direct uitgenodigd voor een aanmeldgesprek om een passend behandelaanbod te bepalen. Op basis van het door jou gekozen producttype (DSM-classificatie) leiden wij de patiënt geautomatiseerd naar de juiste zorglijn.

Versnellen door uniforme werkwijze en betere interne samenwerking

Alle zorglijnen binnen de poliklinieken en BGGz gaan het aanmeldgesprek op dezelfde manier voeren en vervolgens de diagnose stellen. Mocht de patiënt toch beter geholpen kunnen worden in een andere zorglijn, dan hoeft geen nieuw aanmeldgesprek te worden gevoerd. De patiënt komt rechtstreeks in de juiste wachtrij voor behandeling.

Door de interne samenwerking te stimuleren en afstemmomenten tussen behandelaars van verschillende zorglijnen te faciliteren stemmen zij vóór een overdracht van de patiënt de indicatiestelling en/of het passend behandelaanbod onderling af.

Generalistische aanmeldpoli 

De zorglijnen persoonlijkheidsstoornissen, angst en depressie/trauma en kortdurende zorg (BGGz) gaan hun capaciteit bundelen en gezamenlijk aanmeldgesprekken uitvoeren voor deze zorglijnen. Pas na indicatiestelling wordt de patiënt voor behandeling naar de juiste zorglijn verwezen. Dit kan ook een andere zorglijn zijn dan waar het aanmeldgesprek plaatsvond. Ze starten met de eerste generalistische aanmeldpoli in Hoofddorp. Daarna komt de locatie Haarlem aan de beurt. Alle ervaringen worden meegenomen in de introductie in Amsterdam en Amstelveen in de tweede helft van 2024.

Stap voor stap invoeren

Deze veranderingen doorvoeren is een uitdagende klus en vraagt een flinke logistieke aanpassing. Niet alleen voor de systemen, maar ook in de manier van werken van de behandelaars. Daarom wordt de vernieuwing stap voor stap per locatie ingevoerd. Zo kunnen ze de implementatie goed begeleiden en leren ze optimaal van alle ervaringen. Ze zijn daar heel 2024 mee bezig. GGZinGeest kijkt er naar uit om de veranderingen door te voeren. Ze zijn ervan overtuigd dat dit echt een merkbare verbetering oplevert voor de patiënten.

Bron: GGZinGeest


Lees hier het interview met Yvonne Barendregt:
Voorgenomen transitie bij GGZinGeest: van papieren triage naar een generalistisch aanmeldgesprek

 

Meer weten? Bel of mail met

Gerelateerd nieuws

De wijkgerichte brede aanpak W in de Wijk (voorheen GGZ in de wijk) zorgt ervoor dat mensen met...

Door de wachtlijsten in de gespecialiseerde zorg ontstaat er een stuwmeer in de eerstelijnszorg....

Er is een nieuwe voorziening in Amsterdam, waar mensen met psychische klachten terecht kunnen in...

Via Welzijn op Recept kunnen huisartsen Amsterdammers met psychosociale problemen verwijzen naar...